Work hard, Play hard

 In ByMarij

In principe begin ik pas aan een blog wanneer er een onderwerp ‘tot mij komt’ en al denkend & schrijvend komt er een tekst uit. Dat heb ik nu niet.

Deze keer heb ik zó veel om over te schrijven dat ik niet weet waar te beginnen! Gewoon bij het begin dan maar:

Op 4 oktober werd ik benaderd door een docent aan de Universiteit van Tilburg die lesgeeft in een vak over de marketing van kleine bedrijven. Ze zocht hiervoor kleine bedrijven die een vraag hebben op het gebied van marketing en deze worden dan gekoppeld aan een groepje studenten die de vraag gaan proberen op te lossen. Of dit misschien interessant voor mij zou zijn? Ik zou dan op 25 oktober en op 6 december naar Tilburg moeten komen.

In deze blog schreef ik over mijn ‘issues’ wat betreft marketing. Wikepedia omschrijft het fenomeen als volgt: marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

Ik doe een aardige poging met Facebook en Instagram, maar foei wat is dat moeilijk! Volgens de Instagram experts moet een feed (spreek uit: fiieeedd) er qua beeld wel stylish & samenhangend uit zien en jouw persoonlijkheid uitstralen. Je fiieeedd fungeert als een winkeletalage – het eerste wat mensen van jouw bedrijf zien – dus daarom doe ik er wel veel moeite voor om het totaalplaatje er enigszins aantrekkelijk uit te laten zien. Dit doe ik voor de kanalen van ByMarij én die van Studio VolTalent. Maar wat volgens de experts écht klanten zou opleveren is het plaatsen van stories – filmpjes van een paar seconden – want dan leert de doelgroep je kennen, gaan ze van je houden en vervolgens bij je kopen. Hmmm. Berichten voor mijn feed plan ik van tevoren in omdat ik juist zo weinig mogelijk online wil zijn. Ik heb namelijk helemaal geen zin om mijn hele dag van #zonueerstkoffie tot #lekkeravondjeopdebank te moeten delen omdat mensen dan van mij gaan houden en bij mij gaan kopen. Daarnaast heb ik meer tijd nodig dan een paar seconden want ik ben nogal lang van stof.

Terug naar de marketingopdracht van de studenten in Tilburg. YES, uiteraard doe ik mee!! Omdat a) ik wel wat advies kan gebruiken en b) het gratis is. De opdracht richt zich trouwens op Studio VolTalent want het feit dat ik op deze website van ByMarij schrijf over de ontwikkelingen rondom studio voltalent geeft ook wel aan dat beide bedrijven met elkaar verweven zijn terwijl het de bedoeling is dat Studio VolTalent een op zichzelf staand bedrijf gaat worden met een eigen verdienmodel en vooral ook eigen verhaal. Dat alles rondom de opdracht in het engels gecommuniceerd gaat worden is voor mij obviously no problem.

Op 25 oktober reisde ik voor de eerste meeting af naar Tilburg en leerde daar mijn groepje studenten kennen. Ik vertelde ze (enigszins in gebrekkig engels, shame on me) waarom ik met Studio VolTalent ben begonnen, waar het bedrijf voor staat en wat ik graag zou willen bereiken. Vervolgens kwamen de studenten de week erop naar Enschede en namen ze interviews af bij de talenten. Inmiddels is de vraag geformuleerd: How can we make sure that Studio VolTalent will become a profitable business while maintaining the fundamental aspects of the company as it is right now. (Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Studio VolTalent een winstgevende onderneming wordt en tegelijkertijd de fundamentele aspecten van het bedrijf behoudt zoals het nu is).

Terwijl de studenten verder werken aan deze case zit ik natuurlijk ook niet stil, want er moet gewoon geld verdiend worden! Met ByMarij…volg je me nog?

Het goede nieuws is dat ik inmiddels heb gekeken naar mijn uurtarief (zie vorige blog) en leuke samenwerkingen ben aangegaan met verschillende webshops, waaronder ByWoodz en Freak’n Cotton. Daarnaast ga ik nog iets heel tofs doen met een grote leverancier op het gebied van geboorte- en trouwkaarten, maar daarover later meer!

Een hoogtepunt van deze maand was toch wel het We Are Pregnant Event op 2, 3 en 4 november in de Werkspoorkathedaal in Utrecht! Ik kreeg zó veel leuke reacties op mijn custom-made kaarten en vooral ook op mijn werkwijze want het is uitzonderlijk dat de kaarten verzendklaar worden aangeleverd. Het leukste vond ik om de persoonlijke verhalen te horen over adoptie baby’s, tweeling kindjes en natuurlijk ook het spreken van de klanten waarvoor ik eerder een trouwkaart mocht maken en die nu met dikke buik langs mijn stand kwamen.

Op 15 november ging ik naar Social Impact Day Twente: deze dag helpt ondernemen met maatschappelijke impact te versnellen met inspirerende sprekers, concrete verbindingen en het uitwisselen van nieuwe ideeën. En man o man wat werden we geïnspireerd! Het is echt zo tof om mee te maken dat er steeds meer sociale ondernemers bij komen en ik liet mij vooral inspireren door hun doorzettingsvermogen. Op onderstaande foto sta ik weer met mijn neus vooraan bij de workshop van Raakkracht “Do you give a f*ck? We do!”: welke stappen kun je zetten om te komen tot meer betekenisvolle impact binnen je onderneming? Wat kun je morgen al anders doen, als je verschil wil maken in de wereld van morgen?

Tussen de bedrijven, beursdagen en het maken van ontwerpen door deed ik ook nog ‘even’ een subsidie aanvraag bij Stichting Doen. Deze stichting financiert initiatieven van mensen die risico’s durven nemen om hun baanbrekende ideeën tot leven te brengen en daarmee anderen inspireren.

Wat DOEN betreft is sociaal ondernemen: ondernemen op een sociale en eerlijke manier voor mens en maatschappij. Sociale ondernemers zetten zich in voor economische en maatschappelijke participatie van kwetsbare groepen mensen in de samenleving. Het moet voor iedereen mogelijk zijn actief deel te nemen aan de maatschappij, maar helaas staan er nog teveel mensen aan de zijlijn. Het ontbreekt hen bijvoorbeeld aan opleiding, kwalificaties of een (sociaal) netwerk.  Of mensen ervaren barrières vanwege psychische of lichamelijke beperkingen, waardoor zij niet volwaardig aan de huidige, complexe samenleving kunnen deelnemen. Sociale ondernemingen bieden deze mensen dagbesteding of een leer/werkplek waardoor zij weer de kans krijgen om mee te doen.

Een subsidie aanvraag is niet met 1 A-4tje gedaan… deze telde 7 kantjes en op basis hiervan – bleek 3 weken later – kon nog onvoldoende bepaald worden of mijn project aansluit bij het programma van de stichting dus moest ik ook nog ‘even’ een businessplan inleveren. Het mooie was dat ik met behulp van de studenten en hun marketingopdracht tot een concreet plan en onderstaande cyclus kon komen!

 

Na al dat harde werken is het tijd om te relaxen en dat is ook de reden waarom ik deze blog heb getiteld met ‘work hard, play hard’. Vanmiddag vaar ik af naar Ameland, whoehoe!! 2 jaar geleden ontstond het briljante plan bij 3 vrouwen (L, M & Y) om een weekend weg te gaan met vriendinnen van vriendinnen. Say what?

3 vrouwen; elke vrouw vraagt een vriendin mee onder het motto ‘ik vind jou leuk, dus dan vind ik jouw vriendin vast ook leuk’. Het doel was om een 8-persoons huis op Ameland met inpandig zwembad & sauna te kunnen huren. Voorwaarden? Je hebt kinderen (jawel, dat maakt wel uit), je drinkt wijn (of iets anders) en je bent eventueel een (stiekeme) roker. Ik rook niet, maar voldeed wel glansrijk aan de andere eisen dus toen L mij belde en begon met ‘ga je met mij en 6 andere vrouwen mee naar Ameland’ zei ik al JA zonder dat ze haar verhaal kon afmaken.

We gaan nu voor de 3keer en ik kan je vertellen, we’re gonna play – drink – sleep – swaeat in the sauna – eat – whatever we wanna do – realy hard! (Héél misschien plaats ik nog wel een story op Instagram… tenzij ik te druk ben met relaxen).

Zó! *Haalt weer even adem* volgens de experts heb ik natuurlijk véél te veel onderwerpen in één blog gepropt, maar in dit geval I don’t give a f*ck 🤭

Recent Posts

Leave a Comment