Oei, ik groei!

 In ByMarij

Als je (jonge) kinderen hebt dan heb je het boek ‘Oei, ik groei!’ vast en zeker in de kast. Dit boek neemt je namelijk mee op weg in de wereld van de mentale ontwikkeling van je baby. Je leest hoe de ontwikkeling verloopt, wanneer je baby een sprongetje in zijn mentale ontwikkeling maakt, wat je kunt verwachten en hoe jij je baby daarbij kunt helpen. Het boek (een bestseller volgens bol.com) geeft je unieke inzichten en verklaart waarom je baby soms fases heeft waarin hij meer huilt, hangeriger is en humeuriger, slechter slaapt en minder eet. Het goede nieuws: daar is een reden voor want na de moeilijkere dagen komt een tijd waarin je baby opeens veel meer dingen kan doen en gaat doen. De Allemaal-nieuwe-dingenfase breekt aan!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het boek zelf maar een paar keer heb open geslagen, want al na een paar ‘sprongetjes’ van mijn baby (lijkt eeuwen geleden) leek het alsof ik telkens hetzelfde hoofdstuk aan het lezen was:

“Baby is hangerig, huilerig en humeurig” (Check.. dit gaat over mijn baby)

“Baby wil terug naar mama” (Check..ik kan m’n kont niet keren of baby schreeuwt moord en brand)

“Mama raakt geïrriteerd” (Checkkkkkk!!!)

Maar naar mijn mening kunnen ze eenzelfde boek ook voor ondernemers schrijven:

Oei, ik groei! 

Dit boek neemt je mee op de weg in de wereld van de startende ondernemer. Je leest hoe de ontwikkeling verloopt, wanneer je als ondernemer een sprongetje in je mentale ontwikkeling maakt, wat je kunt verwachten en hoe jouw omgeving jou daarbij kan helpen. Dit boek geeft jou unieke inzichten en verklaart waarom je als ondernemer soms fases hebt waarin je meer huilt, hangeriger en humeurig bent, slechter slaapt en te veel ongezond eet & drinkt. Het goede nieuws: daar is een reden voor want na de moeilijkere dagen komt een tijd waarin je als ondernemer opeens veel meer dingen kan doen en gaat doen. De Allemaal-nieuwe-dingenfase breekt aan!

De groei van een onderneming gaat – net als bij een baby – met sprongen:

Sprong 1: hoofd omhoog

Sprong 2: sterke spieren

Sprong 3: de wereld ontdekken

Sprong 4: leren zitten

Sprong 5: eerste tantje klantje

Sprong 6: eerste woordjes

Sprong 7: eigen karakter

Sprong 8: optrekken en staan

Sprong 9: leren lopen

Sprong 10: begrijpen en verwerken

Sprong 11: eerste verjaardag

 

Baby is inmiddels 7 jaar en nu is Mama moe, hangerig en zelfs een beetje huilerig. Zou dit een sprongetje zijn?

Als ondernemer komt er ontzettend veel op je af. Je moet O-V-E-R-A-L aan denken: je begint met een idee en dat werk je uit. Vervolgens ga je jouw idee delen met je omgeving. Je krijgt niet van iedereen een enthousiaste reactie, want ‘kun je daar wel een boterham mee verdienen en hoe doe je dat met je pensioen?’. (Huilen, want “niemand begrijpt mij”).

Zaak is om dan je hoofd omhoog te houden en je in te lezen. Je gaat als het ware jouw ‘ondernermersspierentrainen door het lezen van boeken, kijken van webinairs, volgen van trainingen enzovoort. Je begint de wereld van de ondernemers steeds een beetje beter te kennen en ontdekt dat er een hoop ondernemers zijn die hun zaakjes een stuk rooskleuriger voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Hierdoor krijg jij wel meer zelfvertrouwen als starter, want als zij het kunnen dan kan jij het ook!!

Je komt op een punt dat het zitten op een externe werkplek je meer zichtbaarheid zal geven en dat werpt zijn vruchten af: je eerste klant! Je raakt steeds meer bekend waardoor anderen een goed woordje voor jou doen en jij daardoor leuke opdrachten binnenharkt. Je vind het belangrijk om niet op te gaan in de massa, als één van de velen, dus je je doet je best om dicht bij jezelf te blijven en als bedrijf authenticiteit en een eigen karakter uit te stralen.

Maar het gaat allemaal met vallen en opstaan en soms moet je gewoon even keihard huilen of raak je humeurig omdat je voor jouw gevoel héél hard werkt zonder het gewenste resultaat. Het gaat je eigenlijk niet snel genoeg.

Maar als je dan kijkt hoeveel je al hebt bereikt dan vind je weer kracht om jezelf bij elkaar te rapen en weer te gaan staan voor wat je waard bent. Je kijkt naar andere, veel grotere bedrijven en denkt: wat die grote bedrijven kunnen, dat kan/wil ik ook! Dus je kijkt naar hoe zij het doen en leert van de besten. Niet alles is echter op jouw bedrijf van toepassing want wat voor de ander werkt kan voor jou juist tegenwerken. Wanneer je denkt dat je begrijpt hoe alles werkt dan komt er weer iets nieuws dat je moet leren om naar de volgende fase te kunnen gaan.

En in mijn geval is dat SOCIAL MEDIA.

Ik heb een haat-liefde verhouding met social media. Ik haat het, omdat ik mijn tijd liever besteed aan zaken die er voor mij toe doen dan het ‘rondhangen’ op Facebook en Instagram en tot de ontdekking kom dat anderen het veel en/of nog beter voor elkaar lijken te hebben dan ik. In het begin van mijn Instagram tijdperk raakte ik een beetje verslingerd aan het medium en voelde ik een soort van druk om dagelijks te ‘moeten’ posten met een mooi gestylde foto (“Nee liefje, even met jouw speelgoed uit beeld blijven want mama moet even een foto maken”…. shame on me!). Ik vergeleek het aantal Likes per foto, checkte elke dag mijn aantal volgers (en baalde dan een beetje als er een paar hadden ont-volgd) en deed mee met verzoekjes als “hey @jetjevanhetje wil jij jouw #widn met ons delen?” (= what i’m doing now…. alsof íemand dat intereseerd). Toen volgde er een periode van geheel onthouding door wekenlang niks te posten, heerlijk dat gaf best een vrij gevoel! Ik denk dat wel meer vrouwen hiermee worstelen.

Toch houd ik ook wel van social media en vind ik het als ondernemer eigenlijk wel een must om  je bedrijf en aanbod te laten zien. Een groot aantal van mijn klanten hebben mij gevonden op Facebook of Instagram en dat zijn hele normale, leuke mensen waar ik graag nog meer van wil bereiken!

Om te groeien als bedrijf moet je echter wel consistent zijn en niet, zoals ik tot voor kort deed, slechts een enkele keer een post plaatsen op een willekeurig tijdstip. Nee, je moet een strategie hebben. ‘Consistency = King’ wat betekent: 4 x per dag op vastgestelde tijdstippen posten.

You Say What??? Daar begin je toch spontaan van te Huilen en Hyperventileren!

Ten minste, dat deed ik voordat ik hoorde dat daar systemen voor zijn die berichten op vooraf ingestelde tijden naar Facebook, Instagram, LinkedIn en vele andere kanalen kan versturen, o.a. Buffer en Hootsuit. Een ander zal dat wellicht allaannngg weten, maar ik ben zeer content met mijn ontdekking. Over content gesproken..daar heb ik nog genoeg van liggen dus gaan we roeien met de riemen die we hebben. En Spammen.

Ik begin weer een beetje van social media te houden, want

a) Plannen is mijn ding,

b) Ik doe weer mee zonder 24/7 online te hoeven zijn.

Daarbij trek ik mij niks meer aan van likes, volgers of de mening van anderen want ik ben (en dan vergelijk ik mij niet met anderen) best een grote meid ondernemer geworden.

Volgende week ga ik op vakantie en terwijl ik in onderstaand magazine duik om nóg meer te leren, spam ik met behulp van Buffer gewoon lekker door.

 

Oh…en als ik dan weer uitgerust en geïnspireerd terug kom ben ik klaar voor de Allemaal-nieuwe-dingenfase.

 

 

 

 

 

 

Recent Posts
Comments
  • Tamar
    Reply

    Leuk geschreven weer XXX YOU CAN DO THISSSS!!!
    #girlboss #yourock #youareawesom

Leave a Comment